Kuidas ära tunda libe tee ning mida sellisel puhul teha?

Libe sõidutee on talve üks lahutamatu osa, mis võib osutuda väga ohtlikuks, kui sellega ei arvesta. Liiklusõnnetused ei toimu libeda tee tõttu, kuid halvad liiklusolud soodustavad õnnetuse teket. Õnnetuse tekkimine või mitte tekkimine sõltub paljuski juhist endast. Sellepärast jagame nippe, kuidas ära tunda libe tee ning mida sellisel juhul tuleks teha.

Kuidas enne sõitu aru saada, et tee on libe?

Kõigepealt tuleks jälgida ilmaprognoose ning maanteeameti hoiatusi. Libedat teed tekitavad näiteks järsud temperatuuri muutused ja sademed nullilähedase temperatuuri juures. Nullilähedased temperatuurid on kõige ohtlikumad , sest tihti pole õhukest jääkirmet tee peal üldse näha. Enne sõidu alustamist tuleks jälgida ka enda ümber toimuvat – kui majaesine kõnnitee on kaetud jääga, on suure tõenäosusega ka liikluses libe.

Kui vähegi võimalik, tasub vältida sõitmist halbade ilmastikuolude korral. Kui siiski on vaja sõita, tuleb varuda rohkelt aega, et teekond sihtkohta oleks turvaline.

Kuidas tagada ohutus sõidu ajal?

Vali endale jõukohane sõidukiirus. Igaüks ise teab, kui kindlalt tunneb ta ennast autoroolis ning kui pikk on tema autojuhtimise kogemus. Oluline on kiirust valides tagada nii enda kui ka kaasliiklejate ohutus. Ära tegele kõrvaliste asjadega ning sõida nii rahulikult ja sujuvalt kui võimalik.

Jälgi pikivahet. Ohutu pikivahe hoidmine võib ära hoida nii mõnegi liiklusõnnetuse. Lumisel teel kulub 80 km/h kiiruse juures peatumiseks 30 m rohkem maad ja 3 sekundit rohkem aega kui suvel. Varu sihtkohta jõudmiseks küllaldaselt aega, et saaksid vältida asjatuid möödasõite. Libedal teel on iga lisa kiirendus või ebavajalik liigutus ohtlik.

Pidurda sujuvalt. Isegi kui sina hoiad eessõitva autoga küllaldast pikivahet, ei pruugi seda teha sinu taga sõitev auto. Proovi alati aeglustuskohti ette näha ning pidurdada sujuvalt, et ka teised liiklejad jõuaksid reageerida. Äkilised liigutused libedal teel on tunduvalt ohtlikumad kui ootamatused kuival teel.

Ole kaasliiklejatele nähtav. Kui tahad teelt ära pöörata, pane aegsasti suunatuli sisse, et ka teised oleksid teadlikud sinu tegevusest. Samuti veendu alati topelt, et oled peateele keerates teistele nähtav. Üllatuste vältimine libeda tee korral tagab sinu ohutuse.

Ja muidugi – sõida talverehvidega. Talverehvid aitavad säilitada sõiduki juhitavust jäistel ja lumistel teedel. Eestis on talverehvidega sõitmine kohustuslik 1. detsembrist kuni 1. märtsini. Paljudel autodel on tänapäeval ka libedahoiatusseadmed. Kui rendid autot, uuri kindlasti omaniku käest sõiduki talvise lisavarustuse kohta.

Mida teha, kui sõiduk läheb libisema?

Kui rattad lähevad blokki, tuleb võtta jalg pidurilt kuni haarduvus teega on taastunud ning “auto enam ei uju” ning seejärel rahulikult pidurdada. Rattad lähevad blokki siis, kui pidurdad järsult libedal teel. See tähendab, et sõiduk küll liugleb edasi, aga auto rattad seisavad paigal. Enamik autod on varustatud ABS-piduritega (anti-lock braking system), mis sellises olukorras tulevad abiks, kuid siiski tuleks ka ise käituda targasti ning mitte tekitada järsu pidurdamisega ohtlik olukord.

Kui esirattad kaotavad teega haakuvuse ehk tekib alajuhtimine, tuleb rooli pöörata vaikselt kurvi suunas ning liiga suure kiiruse korral pidurdada õrnalt ja sujuvalt. Alajuhtimise põhjuseks on enamasti teeolude valesti hindamine ning vale sõidukiirus. Iga järsk liigutus blokeerib rattad ning võimendab alajuhtimist. Ala- kui ka ülejuhtimine tekib enamasti kurvides, mis muutuvad libedate teeoludega eriti ohtlikuks. Enne kurvi sisenemist tuleks hoog maga võtta.

Kui tagarattad kaotavad teega haakuvuse ehk tekib ülejuhtimine, tuleb võtta jalg gaasipedaalilt, kuid mitte pidurdada. Vältida tuleb rooli pööramist järsult, sest sellega lõpetad tõenäoliselt vastassuunas. Kõige õigem ülejuhtimise tekkimisel on keerata rooli õrnalt esialgses sõidusuunas. Ülejuhtimise käigus hakkab auto tagaots küljelt küljele libisema. Seda juhtub kõige sagedamini just taga- ning nelikveolise sõidukitega.

Külglibisemise korral vajuta alla siduripedaal ning keera rooli libisemise suunas. Automaatkastiga autol vabasta gaasipedaal ning keera samuti rooli libisemise suunas. Mida kiiremini reageerid, seda väiksem on libisemine. Kui libisemine hakkab vähenema, on vaja rool tagasi keerata (sidur all või gaas lahti). Kui sa seda piisavalt kiiresti ei tee, libiseb auto tagaosa teisele poole. Gaasi võib hakata lisama siis, kui libisemine on lõppenud ning rool on otse.

Kui teel on takistus, tuleb pidur täie jõuga põhja lüüa, nii, et blokeeruvad nii esi- kui ka tagarattad. Kõige olulisem on tabada hetk, millal pidurdamine lõpetada ning rattad vabastada, et takistusest mööda manööverdada. Manuaalkäigukasti puhul tuleb sidur koos piduriga alla vajutada, et mootorit välja ei sureks. Sidurit tuleb all hoida sama kaua kui pidurit, muidu hakkab mootor ise pidurdama. Sellist olukorda aitab vältida õige kiiruse valimine ning vaatevälja avatuna hoidmine.

Jäta meelde, et libeda tee korral:

  • Vali sobib sõidukiirus ning varu piisavalt aega sihtkohta jõudmiseks
  • On pidurdusmaa kordades pikem ning möödasõidud ohtlikuma
  • Käitu vastavalt oma kogemustele ja sisetundele. Ilmastikuprognoosid ei pruugi alati vett pidada, libedast teest saad ise autojuhina kõige paremini aru
  • Ole ise nähtav ning arvesta ka teistega

Teeolude kohta saad informatsiooni lehelt:  http://www.tarktee.ee või helistades maanteeameti lühinumbril 1510. Selle järgi saad planeerida ohutu ja turvalise teekonna. 

 

Hannaliis Ruuven
Autolevi meeskond

Allikad: Autogeenius, Accelerista

Autolevi on lihtne ja usaldusväärne rendikeskkond autoomanikele ja rentijatele.

Alusta juba täna:

Autolevi Instagramis
Jälgi meid »
×