Kas isesõitva auto rent on soodsam?

Google isejuhtivad autod, Californias. Allikas: Time.com Eric Risberg—AP

Ennustada on raske. Eriti tulevikku.
Yogi Berra

Sellisel autonoomia tasemel, kus inimesel ei ole enam vaja auto juhtimise oskust, hakkavad isesõitvad autod seeriatootmises tõenäoliselt valmima üsna varsti. Erinevad prognoosid ennustavad seda juba 2018-2023 aastal. Esialgu saabuvad isesõitvad autod turule hinnaskaala kõrgemasse osasse. Samal ajal on maailmas arvukalt autosid, mida inimesed on hea meelega nõus rentima, et ise autoga sõita ja ka nende soodsama hinna tõttu.

Kuidas mõjutab autorenti linnade ja transpordi laiem areng?

Inimesed kasutavad autorenti väga erinevatel põhjustel, näiteks vajadusest kuhugi kohale jõuda, soovist kedagi sõidutada, vajadusest midagi vedada või soovist lihtsalt ringi sõita. Kui autorenti kasutatakse juba täna kõikide selliste soovide puhul, siis takso ja/või juhiga rendiautoga tavaliselt niisama ringi ei sõideta. Seoses linnade arenguga tulebki esile just kohaliku autorendi tugevus.

Taxify, Uber, järjest rohelisemad linnad ning kergliiklusteede levik on lähemas tulevikus kohalikku autorenti soodustavad faktorid. Linnaelanikel on isikliku auto järele väiksem vajadus. Samas on piisavalt inimesi, kellel on autojuhtimise õigus ja oskus. Linnaelanikud, kes autot ei oma, saavad autorenti kasutada pikemateks sõitudeks. Selline mudel on juba täna laialt levinud Euroopa linnades, kus auto omamine on maksude või parkimishindade tõttu väga kulukas.

Hulk inimesi ei vaja autot, mis oleks 100% ajast enda kontrolli all. See on erinevate kulude tõttu pigem lisakohustus. Samuti alandavad ühiskasutuses olevad tuleviku autod taksodega võrreldes tõenäoliselt sõidukilomeetri hinda ja parandavad sõidukogemust. Võimalik, et isesõitvad autod suurendavad ka inimeste soovi liigelda, st inimesed hakkavad rohkem sõitma. Kuna autosõit muutub soodsamaks ja ka juht ehk põhiline kasutaja saab sõidu ajal muude asjadega tegeleda, on sõidu kestus vähem oluline.

Mida on oodata tulevikus?

Kaugemas tulevikus on võimalik, et suured ning odava kapitali hinnaga ettevõtted nagu autotootjad või nn fleet operator’id pakuvad isesõitvaid autosid teenusena. Kuni me sinna jõuame, on paljude aastate jooksul just inimeste ja väikeettevõtete käes suur hulk autosid. Neid on rohkem, erinevamatele soovidele vastavaid ja erinevamates asukohtades, kui ükski suur rendiettevõte pakkuda suudaks. Samuti hakkab Autolevi pakkuma kasutuspõhist (näiteks kilomeetrid + aeg) maksmist autoomaniku ja rentija vahel, juhul kui see saab populaarseks meetodiks isesõitvate autode renditasu arvestamisel.

Kui juba täna saab rentida autosid, mis juhte mõnevõrra abistavad, siis aja jooksul juhiabi tehnoloogiate oskused paranevad ja järjest targemate autodega on järjest ohutum liigelda. Kaugemas tulevikus on osa autorendi klientidest valmis rentima ainult isesõitvat autot, nii nagu osa inimesi on täna valmis rentima ainult automaatkäigukastiga autot.

On raske öelda, kas tulevikus on isesõitva auto rent soodsam või renditakse sama raha eest paremaid autosid. Küll aga on autorent nii täna kui tulevikus linnas elavale inimesele soodsaim viis pikemaks väljasõiduks või nädalavahetuseks. Eriti, kui autot igapäevaselt vaja ei lähe, aga tahaks vahel ringi sõita.

Kaspar Hanni

Autolevi investor

SaveSave

SaveSave

Autolevi on lihtne ja usaldusväärne rendikeskkond autoomanikele ja rentijatele.

Alusta juba täna:

Autolevi Instagramis
Jälgi meid »
×