Lihtsad nipid, kuidas auto talveks ettevalmistada

Oktoobrikuu on näidanud juba esimesi külmakraade ning mitmed kuud null kraadist allapoole elamist ootavad meid ees. Kuna lumigi kauaks taevasse ei jää, siis anname mõned nipid, kuidas aga oma sõiduk vastavalt pakasele, libedale ja niiskusele valmis seada.

Auto kere

Enne suurte külmade saabumist tuleks kindlasti auto kerelt eemaldada suvega kogunenud pigi ja muu mustus. Soovitatavalt tuleks auto puhtaks pesta plusskraadidega, et üleliigne vesi ei külmuks keredetailide või tihendite vahele. Samuti on värvkatte säilimise seisukohalt oluline autot ka vähemalt kaks korda aastas vahatada. Auto vahatamine tagab, et autokere hülgaks paremini mustust ning ei korjaks seda liiga kergesti sügis-talvistel teedel külge.

Ühtlasi tuleb kaaluda auto igal õhtul sooja garaaži parkimist, sest plusskraadid sulatavad vähemalt osaliselt üles soolase lume ja jää ning viimane võib viia omakorda kaasa korrosiooni tekkimiseni. Auto ööseks sooja garaaži ajamine on soovitatav vaid juhul, kui see tagab auto täieliku sulamise ja kuivamise järgmise sõidu alustamise ajaks. Kõige parem oleks autot hoida talvel lihtsalt (lume ja tuisu eest) varju all. See välistab lume ning jää osalise sulamise ja samas kaitseb klaase jääkatte tekkimise eest.

Lisaks on võimalik rooste teket ise ennetada juba sügisel, lastes ekspertidel teha auto põhjale korrosioonitõrje, mis takistab rooste edasist levikut. Kindlasti aga ära vali odavaimat pakkumist ning uuri korrosioonitõrje võimalusi mitmelt erinevalt pakkujalt. Lisaks otsi ka tagasisidet tehtud töödest, et olla kindel kvaliteedis.

Kütuse valik

Talv on periood, kus temperatuuri muutuste amplituut võib olla üsna suur. See aga soodustab kütusepaagis kondensvee teket. Vee sattumine auto kütusesüsteemi, mootorisse ja filtritesse võib häirida ning halvimal juhul ka kahjustada auto mootori tööd. Seega on mõistlik hoida kütusepaak talvisel ajal võimalikult täis ning vältida pooltühja kütusepaagiga sõitmist, sest nii hoiad ära temperatuuride erinevusest tekkiva kondensvee sattumise kütusepaaki. Ühtlasi tuleb diiselsõidukite puhul jälgida, et kütuse külmakindlus oleks piisav ja kütus sobiks kasutamiseks ka siis, kui õhutemperatuur oluliselt langeb. Jälgi vastavaid märgiseid tanklates olevatel siltidel ning vajaduse korral ära karda küsida abi.

Lisaks on talvisel ajal soovitatav hoida kütusepaak täis ka seetõttu, et kui autol peaks purunema mõni osa, mis takistab edasi liikumist või jääd lihtsalt lumme kinni, siis on võimalik soojas autos mõnusasti abi oodata.

Rehvide seisukord

Halvas seisukorras rehvid võivad tähendada kergemini juhitavuse kaotamist, halvemat kontrolli auto üle, sõiduki pidurdusteekonna pikenemist ning suuremat kütusekulu. Seega on oluline kontrollida enne talverehvide alla panemist nende seisukorda. Lihtsaim viis selleks on mõõta rehvimustri sügavust. Talverehvide soovitatav mustrisügavus on neli kuni kaheksa millimeetrit. Talverehve peab vahetama vähemalt iga viie aasta tagant, sest isegi kui rehvi mustrisügavus on justkui piisav, võib rehvi elastus ja haarduvus olla oluliselt vähenenud ning rehv muutub murenevaks ja praguliseks.

autolevi

Kasutatud rehvide ostmine. Kasutatud rehvide ostmisel peab kindlasti selgeks tegema nende tegeliku seisukorra: millal rehvid toodeti, mitu hooaega neid on kasutatud ning kuidas hooldatud. Kindlasti soovitame siiski esimesel võimalusena osta uued rehvid rehvipoest.

Rehvirõhu kontrollimine. Regulaarselt tuleks kontrollida ka rehvirõhku. Liiga madala rehvirõhuga sõitmisel suurenevad kütusekulu ja rehvide kulumine. Samas ka liiga suure rehvirõhuga võib väheneda rehvi ja teepinna haarduvus. Rehvide optimaalne rõhutase on auto markide ja mudelite lõikes erinev. Enamasti on soovituslik rehvirõhk märgitud juhipoolse või kõrvalistuja ukse siseküljele.

Rehvide hoidmine. Rehve ei soovitata hoida niiskes kohas ega päikesevalguse käes, sest sellised olud halvendavad rehvi omadusi: väheneb rehvide haardumine, pidurdus- ja juhitavusvõime. Soe kelder, kus rehvid on katte all, on üks hea viis rehvide hoiustamiseks.

Aku seisukord

Talve tulekul tasuks kindlasti kontrollida akut neil autoomanikel, kellel aku on juba vanem kui 4-5 aastat, sest sellises vanuses aku töös võib tekkida tõrkeid. Aku seisukorda peaks käima kontrollimas teeninduses või remonditöökojas.

Kui aku võimaldab, kontrollige regulaarselt aku elektrilüüdi taset. Vajaduse korral lisage destilleeritud vett. Elektrolüüdi tase peab olema 1,5 sentimeetrit kõrgemal plaatidest. Hooldevabad akud on suletud akud ja nende elektrolüüdi taset kontrollida pole vaja. Tänapäeval on enamlevinud suletud akud.

Kui aku jääb pikemaks ajaks seisma, siis on soovitav ta enne laadida. Kui aku on mingil põhjusel tühjenenud, siis tuleb laadida statsionaarse akulaadijaga. Tühja akut ei ole võimalik täis laadida auto generaatori laadimisvooluga.

Samuti tasub meeles hoida, kuidas käivitada tühja akut teise sõiduki aku abil. Selleks on sul vaja käivitusjuhtmeid ehk krokodille.

Tihendite ja uksehingede ettevalmistus

Selleks, et tagada külmaga kõigi uste ja luukide muretu avanemine, tuleb tihenditelt eemaldada niiskus ja need silikoonõliga määrida. Ava uksed ja pihusta silikoonõli kõigile tihenditele ning lase veidi kuivada. Kui kasutad silikoonõli pudelis, vala õli lapile ja määri tihendid üle, kuid hoidu istmekatete määrimisest.

Samuti tuleks õlitada ukselukud, uksehinged ja piirajad. Õlitamiseks kasuta peenmehaanikaõli. Pihusta lukuaugust sisse pisut õli, hoia lapp käepärast, et lukust välja nirisenud õli ära pühkida, pööra paar korda ka võtit määritud lukuaugus ning seejärel pihusta õli uksehingedele ja piirajatele.

Salong ja istmed

Salongi ja istmete ettevalmistamise osas tuleb sisse oluline erinevus sellest, kas tegemist on nahk- või tekstiilistmega autoga. Nahkistmetega autot peaks hooldama vähemalt kaks korda aastas – enne talve ning kevadel. Hooldamata nahk muutub talvel külmaga, või suvel kuuma päikesega kergemini rabedaks ning võib seetõttu praguneda. Vaha kaitseb ka kulumusjälgede tekkimise ning kriimustuste eest. Tekstiilistmete ja sisuga auto omanike õnneks sellist peent hoolt talve tulekul ei vaja, kuid siiski tuleks teha väiksem suurpuhastus ka sellistes autodes.

Selleks peaks esimese sammuna tolmuimejaga eemaldada lahtine mustus. Õmbluste vahele, nööpide alla ning voltidesse koguneb alati liiva ja muud mustust. Õmbluste vahel olev liiv on ohuks istmete õmblustele, sest see hakkab kulutama niite. Nahkistmete puhul kasuta hoolduseks spetsiaalseid nahapuhastusvahendeid. Kindlasti ära kasuta aineid (üldlevinud puhastuspastad jm), mis sisaldavad hõõruvaid osakesi. Kanna puhastusvahend lapile või näiteks porolooni tükile, ära pritsi puhastusvahendit otse nahale. Kui nahkdetail on puhastatud, siis võid peale kanda vaha. Vaha kaitseb nahka kulumise eest ning muudab selle pehmemaks. Vahade valik on üsnagi lai, eelistada tasub spetsiaalselt nahkadele toodetud vahasid.

Klaasipesuvedelik ja kojamehed

Kõige tüüpilisem probleem, mis autoomanikel esimeste miinuskraadidega tekib, on külmunud klaasipesuvedelik. Talvisel ajal peaks kasutama klaasipesuvedelikku, mille külmumistemperatuur on minimaalselt -20 ºC juures. Seega tuleks juba aegsasti mõelda suvise klaasipesuvedeliku asendamisele talvisega. Kui oled sellega hiljaks jäänud, siis võib olla abiks ka see, kui valad juba olemasolevale suvisele vedelikule peale talvist.

Pimedal ja talvisel ajal on vaieldamatuks abimeheks esiklaasi puhtuse hoidjatena kojamehed. Kojameeste halvenevast või halvast seisukorrast annab märku see, kui kojamees jätab klaasile väikeste triipudena puhastamata ala. Kui autol on juba korralikud kojamehed, siis talvisel ajal on paar nippi, kuidas nende iga pikendada. Nimelt peaksid vältima kojameestega klaasi pühkimist, kui auto klaas on veel jääs, sest jääpind on ebatasane ning see tekitab kojamehele vigastusi. Samuti tasuks külmade ilmadega veenduda enne kojameeste käivitamist, kas need pole esiklaasi külge külmunud. Kojameeste käivitamine, kui need on kinni külmunud, võib viia kojameeste mootorite purunemiseni või kahjustada kojamehe kummist osi.

Tulede seisukord ja elektrilised seadmed

Kindlasti tuleb tähelepanu pöörata ka sellele, et pimedal ajal on sõiduki kõik tuled korrektselt seadistatud ning töökorras. Kontrolli tulede töökorda vähemalt mõne päeva tagant, et sind ega kaasliiklejaid ei tabaks halb üllatus, kui sinu sõiduki pidurituled või suunatuli ei tööta libedal ja ohtlikul ajal. Lisaks ära kasuta korraga kõiki autos olevaid elektrilisi seadmeid, sest külmal perioodil ei suuda seisev auto akut nii kiiresti laadida ning see võib viia aku väsimiseni või tühjenemiseni.

Varustus külmal ajal

Külmal ajal „kohustuslik“ lisavarustus:

  1. Taskulamp
  2. Paksemad töökindad
  3. Väike lumelabidas
  4. Soe tekk
  5. Lumekraabits
  6. Mobiililaadija
  7. Käivitusjuhtmed („Krokodillid“)
  8. Puksiirköis

Autolevi soovitab olla talvel hoolas ja ettevaatlik!

Hakka oma autoga raha teenima

 

Vaata autosid sinu piirkonnas

 

Autolevi on lihtne ja usaldusväärne rendikeskkond autoomanikele ja rentijatele.

Alusta juba täna:

Autolevi on Instagram
Jälgi meid »
×